Week van Lezen en Schrijven

Gepubliceerd op: 25 augustus 2022 00:00

Wij doen mee met de week van lezen en schrijven!

Informatiemiddag in bibliotheek Amstenrade

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. In Beekdaelen heeft 8% van de volwassenen moeite met deze basisvaardigheden. Omgaan met een computer, tablet of smartphone is vaak lastig.

Om mee te kunnen doen in onze (digitale) samenleving heb je deze vaardigheden nodig. Deze vaardigheden maken je onafhankelijker in het regelen van zaken met de online overheid, vergroten je kansen op een gezonder leven en helpen in je persoonlijke groei. Dat gunnen wij iedereen en daarom doen wij mee.

Gedurende de Week van Lezen en Schrijven vragen wij aandacht voor deze problematiek.

Elke woensdagavond van 19.00-20.30 kunt u het Taalcafé in de Bibliotheek Nuth bezoeken. Op een ontspannen en leuke manier Nederlands leren samen met onze taalcoaches. Ontmoeting en bezig zijn met de Nederlandse taal staan centraal.
Vanaf 7 september aanstaande gaat het Taalcafé weer van start na de zomervakantiestop. Loop gerust een keer binnen, u bent van harte welkom!

Op vrijdagmiddag 9 september organiseert het kernteam laaggeletterdheid Beekdaelen* in bibliotheek Amstenrade een informatiebijeenkomst voor inwoners en organisaties van gemeente Beekdaelen. Tijdens deze bijeenkomst kun je zelf ervaren hoe het is om laaggeletterd te zijn en/of lage vaardigheden op digitaal gebied te hebben.
Je kunt kennismaken met de Taalcafés in Beekdaelen, Taalhuis Beekdaelen, Vista College die helpen bij het vergroten van basisvaardigheden. Hier kun je informatie krijgen, materialen bekijken, etc.

Alle inwoners en organisaties van Beekdaelen die meer willen weten over dit thema of ondersteuning zoeken, zijn van harte welkom.

Filmpjes over laaggeletterdheid die u kunt bekijken:

Wil je meer informatie over de activiteit op 9 september, klik dan HIER.

*: Het kernteam bestaat uit de drie bibliotheekorganisaties van Beekdaelen (Openbare Bibliotheek Nuth, De Domijnen en Bibliotheek Landgraaf-Onderbanken), de aanbieder van volwasseneneducatie, (Vista college) de drie welzijnsorganisaties van Beekdaelen en de intergemeentelijke sociale dienst Kompas.